Módszertani segédlet a közgazdasági szakmai tanárképzéshez : kereskedelem-marketing

Kollarics, Tímea: Módszertani segédlet a közgazdasági szakmai tanárképzéshez : kereskedelem-marketing. (2015) [Note, textbook]

[thumbnail of kollarits-timea-modszertani-s-a-kozg-szakm-tanarkep-keresk-marketing-nyme-sopron-2015.pdf] Text
kollarits-timea-modszertani-s-a-kozg-szakm-tanarkep-keresk-marketing-nyme-sopron-2015.pdf

Download (3MB)

Abstract

A tanárképzésben, valamint az oktatás-nevelés területén az egyik leggyakrabban hallható fogalom a módszer. A módszer szó a görög (ógörög) methodosz elnevezésből ered, és valamilyen cél felé vezető utat, eljárást jelent. A módszer a tanításban, oktatásban minden olyan eljárás, amelyet a tanár és a tanulók közösen, együttesen alkalmaznak, és amelyek különböző célok érdekében eltérő stratégiákba szerveződve kerülnek alkalmazásra. Az alapvető oktatási módszereket a szakmai tanárképzés során az oktatáselmélet tárgyalja, a szakmódszertan pedig sajátos közvetítő szerepet tölt be a szakmai ismeretek és a didaktikai törvényszerűségek között. A módszertant korábban pedagógiai szaktudományágnak tekintették, hiszen a pedagógiai ismeretek nélkülözhetetlenek hozzá, valamint egy adott szakma tantárgyainak megtanításában alkalmazza a didaktika törvényszerűségeit. A szakmódszertan ugyanakkor az egyes szakmák szakmai ismereteire épül, felhasználja a szakma tudományát, ezért ma már interdiszciplináris területnek tekinthető. A szakmódszertan fő feladata a szakmai pedagógusképzésben, hogy felkészítse a tanárjelölteket a gyakorló iskolai tanításra, valamint tanári mesterségük gyakorlására az általuk választott tudományterületen. A szakmai módszertanok feladata olyan sajátos eljárások kidolgozása, amelyeket az adott szakma ismeretanyagának oktatásakor eredményesen lehet alkalmazni. Beszélhetünk általános szakmai módszertanról, amely azokat a módszertani törvényszerűségeket tartalmazza, amelyek minden szakma tanításakor jelentkeznek. Az egyes szakmákra vonatkozó módszertan az adott szakmára jellemző speciális sajátosságokat építi be a módszertanába, az egyes szakmai tárgyak tanítási módszertana pedig egy-egy tantárgy módszertanát foglalja magában. A folyamatosan változó szakképzésben szükség van a módszertani megújulásra, a korszerű oktatási módszerek, stratégiák és eszközök változatos alkalmazására. Segédletünkben a kereskedelem-marketing szakirányos közgazdásztanár hallgatóknak gyűjtöttünk össze általános didaktikai-módszertani alapokat, amelyeket a jelenlegi szakképzési szabályozási háttér szakmákat érintő előírásaival, valamint a tanárképzés kimeneti követelményeivel ötvöztünk a naprakész tudás elősegítése céljából. A tananyag elsősorban azoknak a szakmai pedagógus-hallgatóknak szól, akik még nem dolgoztak oktatási intézményben, de a tapasztalt kollégáknak is hasznos lehet az aktuális szakképzési előírások és a módszertani repertoár felfrissítése céljából.

Item Type: Note, textbook
Date: 2015
Publisher: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó
Place of Publication: Sopron
ISBN: 978-963-334-246-6
Volume: 2015
Number of Pages: 37
Language: Hungarian
Learning Material Type: note, book
Related URLs: https://bit.ly/3qPOHhk, https://bit.ly/3wTROse
Projects: TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0012
Faculty: Benedek Elek Pedagógiai Kar
Subjects: 05. Társadalomtudományok > 05.02. Közgazdasági és gazdálkodástudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) > 05.03.01.01. Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás > 05.03.01.01.05. Felsőoktatás
Date Deposited: 04 Apr 2022 08:23
Last Modified: 20 Mar 2023 14:01
URI: http://tananyag.uni-sopron.hu/id/eprint/66

Actions (login required)

View Item View Item