MÓDSZERTANI SEGÉDLET AZ AGRÁR SZAKMAI TANÁRKÉPZÉSHEZ

Kollarics, Tímea: MÓDSZERTANI SEGÉDLET AZ AGRÁR SZAKMAI TANÁRKÉPZÉSHEZ. (2015) [Jegyzet, tankönyv]

[thumbnail of kollarics-timea-modszertani-s-az-agrar-szakmai-tanark-erdeszet-vadgazd-nyme-sopron-2015.pdf] Szöveg
kollarics-timea-modszertani-s-az-agrar-szakmai-tanark-erdeszet-vadgazd-nyme-sopron-2015.pdf

Letöltés (3MB)

Absztrakt, leírás

Az erdészeti és vadgazdálkodási szakmák oktatása a szakmák jellegzetességeiből adódóan sajátos módszertani felkészültséget igényel. Az alapvető oktatási módszereket a szakmai tanárképzés során az oktatáselmélet tárgyalja, azonban a szakképzésben alkalmazott módszereket jelentősen meghatározza egy-egy szakma gyakorlata, a speciális ismeretanyag, a képzési célok és az elérendő kompetenciák komplex rendszere. A szakmai pedagógusképzésben a szakmódszertan helye a mai napig nem egyértelműen tisztázott. Korábban pedagógiai szaktudományágnak tekintették, hiszen a pedagógiai ismeretek nélkülözhetetlenek hozzá, valamint egy adott szakma tantárgyainak megtanításában alkalmazza a didaktika törvényszerűségeit. A szakmódszertan ugyanakkor az egyes szakmák szakmai ismereteire épül, felhasználja a szakma tudományát, ezért ma már interdiszciplináris területnek tekinthető, ahol a pedagógiai és a szakmai háttér egyaránt fontos. A szakmai módszertanok feladata olyan sajátos eljárások kidolgozása, amelyeket az adott szakma ismeretanyagának oktatásakor eredményesen lehet alkalmazni, hiszen a szakmai módszertanban a módszerek fontossági sorrendje, aránya állandóan változik. Beszélhetünk általános szakmai módszertanról, amely azokat a módszertani törvényszerűségeket tartalmazza, amelyek minden szakma tanításakor jelentkeznek. Az egyes szakmákra vonatkozó módszertan az adott szakmára jellemző speciális sajátosságokat építi be a módszertanába, az egyes szakmai tárgyak tanítási módszertana pedig egy-egy tantárgy módszertanát foglalja magában. Az erdészeti szakmai oktatásban fontos mérföldkő volt 1969, amikor első ízben szereztek erdőmérnökök tanári oklevelet. Ezután elkészült az erdő-használattan tanítási módszertana (Gödöllő-Sopron), majd hosszú idő elteltével, 2002-ben megjelent Firbás Oszkár: Erdészeti szakmai módszertan című tankönyve a Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Karának Tanárképző Intézete gondozásában. Az erdészeti és a vadgazdálkodási szakmák rendszere, egymáshoz való viszonya folyamatosan változott, változik, amely a szakmai tanárképzésben is változásokat generál. A folyton változó szakképzésben szükség van az állandó felülvizsgálatra, módszertani megújulásra és az új technikák, technológiák oktatásba való integrálására szakmai és pedagógiai-módszertani területeken egyaránt.

Oktatási anyag típusa: Jegyzet, tankönyv
Dátum: 2015
Kiadó: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó
Kiadás helye: Sopron
ISBN: 978-963-334-245-9
Oldalszám: 42
Nyelv: magyar
Tananyag típusa: egyéb
Kapcsolódó URL-ek: https://bit.ly/35qazrU, https://bit.ly/3qR9WiG
Projektek: TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0012
Kar: Benedek Elek Pedagógiai Kar
Szakterület: 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) > 05.03.01.01. Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás
Feltöltés dátuma: 04 Apr 2022 08:33
Utolsó módosítás: 04 Apr 2022 08:33
URI: http://tananyag.uni-sopron.hu/id/eprint/67
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet