Kollarics, Tímea: MÓDSZERTANI SEGÉDLET AZ AGRÁR SZAKMAI TANÁRKÉPZÉSHEZ. (2015) [Note, textbook]
![]() |
Text
kollarics-timea-modszertani-s-az-agrar-szakmai-tanark-erdeszet-vadgazd-nyme-sopron-2015.pdf Download (3MB) |
Abstract
Az erdészeti és vadgazdálkodási szakmák oktatása a szakmák jellegzetességeiből adódóan sajátos módszertani felkészültséget igényel. Az alapvető oktatási módszereket a szakmai tanárképzés során az oktatáselmélet tárgyalja, azonban a szakképzésben alkalmazott módszereket jelentősen meghatározza egy-egy szakma gyakorlata, a speciális ismeretanyag, a képzési célok és az elérendő kompetenciák komplex rendszere. A szakmai pedagógusképzésben a szakmódszertan helye a mai napig nem egyértelműen tisztázott. Korábban pedagógiai szaktudományágnak tekintették, hiszen a pedagógiai ismeretek nélkülözhetetlenek hozzá, valamint egy adott szakma tantárgyainak megtanításában alkalmazza a didaktika törvényszerűségeit. A szakmódszertan ugyanakkor az egyes szakmák szakmai ismereteire épül, felhasználja a szakma tudományát, ezért ma már interdiszciplináris területnek tekinthető, ahol a pedagógiai és a szakmai háttér egyaránt fontos. A szakmai módszertanok feladata olyan sajátos eljárások kidolgozása, amelyeket az adott szakma ismeretanyagának oktatásakor eredményesen lehet alkalmazni, hiszen a szakmai módszertanban a módszerek fontossági sorrendje, aránya állandóan változik. Beszélhetünk általános szakmai módszertanról, amely azokat a módszertani törvényszerűségeket tartalmazza, amelyek minden szakma tanításakor jelentkeznek. Az egyes szakmákra vonatkozó módszertan az adott szakmára jellemző speciális sajátosságokat építi be a módszertanába, az egyes szakmai tárgyak tanítási módszertana pedig egy-egy tantárgy módszertanát foglalja magában. Az erdészeti szakmai oktatásban fontos mérföldkő volt 1969, amikor első ízben szereztek erdőmérnökök tanári oklevelet. Ezután elkészült az erdő-használattan tanítási módszertana (Gödöllő-Sopron), majd hosszú idő elteltével, 2002-ben megjelent Firbás Oszkár: Erdészeti szakmai módszertan című tankönyve a Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Karának Tanárképző Intézete gondozásában. Az erdészeti és a vadgazdálkodási szakmák rendszere, egymáshoz való viszonya folyamatosan változott, változik, amely a szakmai tanárképzésben is változásokat generál. A folyton változó szakképzésben szükség van az állandó felülvizsgálatra, módszertani megújulásra és az új technikák, technológiák oktatásba való integrálására szakmai és pedagógiai-módszertani területeken egyaránt.
Item Type: | Note, textbook |
---|---|
Date: | 2015 |
Publisher: | Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó |
Place of Publication: | Sopron |
ISBN: | 978-963-334-245-9 |
Number of Pages: | 42 |
Language: | Hungarian |
Learning Material Type: | other |
Related URLs: | https://bit.ly/35qazrU, https://bit.ly/3qR9WiG |
Projects: | TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0012 |
Faculty: | Benedek Elek Pedagógiai Kar |
Subjects: | 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány > 05.03.01. Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) > 05.03.01.01. Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás |
Date Deposited: | 04 Apr 2022 08:33 |
Last Modified: | 04 Apr 2022 08:33 |
URI: | http://tananyag.uni-sopron.hu/id/eprint/67 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |