Skip navigation

6.4. A 2-8 ütemű gimnasztikai gyakorlatok rajzírásának szabályai

Az óvodai testnevelésben használatos 2, 4, 8 ütemű gimnasztikai gyakorlatok rajzírásának szabályai a következők:

  • Az első rajz mindig a kiindulóhelyzet. (Első ütem sohasem lehet.)
  • A kiindulóhelyzettől jobbra rajzoljuk le a többi mozdulatot, ütemenként.
  • Amennyiben a kiindulóhelyzet később a gyakorlat egyik ütemenként előfordul, akkor azt nem rajzoljuk le újra, hanem a meglévő ábrát felhasználjuk és az aktuális ütemszámmal ellátjuk (82. ábra). Ilyenkor az ütemszámok közé vesszőt teszünk.
  • Ugyanígy járunk el, ha az egyszer már megrajzolt alapforma megismétlődik (83. ábra).
  • Az egymás után többször végrehajtott mozdulatok jelölésére a talajvonal alá rajzolt x jele szolgál (84-86. ábra).
  • Ha a gyakorlatot az ellenkező irányba (jobbra) is elvégezzük, akkor ezt a talajvonal alatti + jel fejezi ki (87-88. ábra).
  • Nagyon lassú mozdulatoknál az alapforma végrehajtására több ütemet is felhasználhatunk. Ilyen esetben a kezdő és a befejező ütem közé kötőjel kerül (85, 88. ábra).
  • Elölnézetben a balra és jobbra végrehajtott mozgásokat (Pl.: törzshajlítás balra, jobb kar lendítés oldalsó középtartásba, stb. úgy kell megrajzolnunk, mintha a gyermekek az óvodai testnevelés foglalkozáson szemben állnának az óvodapedagógussal.

82. ábra
Kiindulóhelyzet: alapállás.
1. ütem: karlendítés oldalsó középtartásba;
2. ütem: karleengedés kiindulóhelyzetbe;
3. ütem: karlendítés magastartásba;
4. ütem: karleengedés kiindulóhelyzetbe.

83. ábra
Kiindulóhelyzet: alapállás.
1. ütem: ugrás guggolótámaszba;
2. ütem: ugrás mellső fekvőtámaszba;
3. ütem: ugrás guggolótámaszba;
4. ütem: ugrás kiindulóhelyzetbe.

84. ábra
Kiindulóhelyzet: szögállás, kar magastartásban.
1-2: ütem: karkörzés 2x előre;
3-4. ütem: törzshajlítás 2x előre;
5-6. ütem: törzsnyújtás és karkörzés kétszer hátra,
7-8. ütem: törzshajlítás 2x hátra.

85. ábra
Kiindulóhelyzet: nyújtottülés, támasz hátul.
1-3. ütem: törzshajlítás 3x előre bokaérintéssel;
4. ütem: törzsnyújtás kiindulóhelyzetbe;
5-6. ütem: lábemelés;
7-8. ütem: lábleengedés kiindulóhelyzetbe.

86. ábra
Kiindulóhelyzet: szögállás, mellheztartás.
1-2. ütem: felkarhúzás kétszer;
3-4. ütem: oldalsó középtartásban karhúzás kétszer.

87. ábra
Kiindulóhelyzet: jobb térdelés, bal láb nyújtással oldalt, kar magastartásban.
1-3. ütem: törzshajlítás 3x balra;
4. ütem: törzsnyújtás kiindulóhelyzetbe.
Ellenkezőleg is.

88. ábra
Kiindulóhelyzet: terpeszállás kar magastartásban: törzshajlítás előre.
1-4. ütem: törzskörzés balra;
5-8. ütem: 1-4. ütem ellenkezőleg.

A 2-8 ütemű gimnasztikai gyakorlatok szaknyelvének és rajzírásának elsajátítását a [6.4. modul gyakorló feladatai] segítik.

Gyakorló feladatok: [6.4. modul]

A fejezetben a szabadgyakorlati alapformájú (eszköz nélküli) gyakorlatok rajzírásának szabályaival foglalkoztunk. A kéziszer-, páros-, pad- és bordásfalgyakorlatok rajzírására nem tértünk ki. (Gaálné – Gyarmatiné, 1995; Kerezsi, 1977) munkái gazdag gyakorlatgyűjteményt tartalmaznak az említett gyakorlatcsoportok rajzírására és szakleírására is.

Ambrus Attila József (szerk.): Bucsy Gellértné – Katona György – Szilva Zsuzsanna: Az óvodai testnevelés gimnasztikai alapismeretei.
Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron, 2022

A szerkesztés lezárása és a kötetben előforduló webes hivatkozások legutolsó ellenőrzési időpontja: 2022. február 28.

CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd! | ISBN 978-963-334-426-2 | DOI 10.35511/978-963-334-426-2