Skip navigation

7. A gimnasztikai gyakorlatok gyakorlásvezetésének formái

A szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok vezetésénél ügyeljen az óvodapedagógus arra, hogy a gyakorlás ne váljék unalmassá a gyermekek számára. A kiindulóhelyzetek, a kartartások, a kéziszerek és eszközök alkalmazásán túl az óvodások figyelmét a szakszerű, a gyors és az életkorhoz igazodó gyakorlásvezetés is leköti. Az érthető és világos magyarázat mellett ezért élnünk kell az óvodai testnevelésben használatos változatos gyakorlásvezetési formákkal Többféle gimnasztikai gyakorlásvezetési formát tart számon a szakirodalom (Kunosné, 1992; Simon, 2021)). Mi – saját tapasztalataink alapján – a kisgyermekek testnevelésében a leghatékonyabbnak bizonyult gyakorlásvezetési fajtákat mutatjuk be.

Ezek:

  • az utánzó formájú gyakorlásvezetés,
  • a játékos formájú gyakorlásvezetés,
  • az utasítással történő gyakorlásvezetés,
  • a határozott formájú gyakorlásvezetés

Az utánzó formájú gyakorlásvezetésnél a szaknyelv használata korlátozott. Egy-egy gimnasztikai alapforma elnevezését behelyettesítjük valamilyen természeti jelenség, munkafolyamat, cselekvés, technikai vívmány elnevezésével. Pl.: Hajladozzatok úgy, mint fák a szélben! Harangozzatok! Stb. Az óvodások emlékképeinek felidézésénél állatok mozgására is utalhatunk. Pl.: Ugráljatok úgy, mint a verebek! Stb. Ez a gyakorlásvezetési mód leginkább a bölcsődei testnevelésben használatos, óvodában inkább kiscsoportban. Érdekes és szórakoztató lehet a gyermekek számára, képzeletüket ébren tartja, de alkalmazását ne vigyük túlzásba, mert a szakszöveggel történő gyakorlásvezetés gyorsabb és pontosabb. Fontos szempont az is, hogy az óvodásokkal csak olyan mozgásokat utánoztassunk amelyet ismernek és jellege hasonlít az adott gimnasztikai alapformához. Az utánzás egyes formái a magyar gimnasztikai szaknyelvbe is beépültek. Pl.: vízszintes kaszálás, malomkörzés, cicahát-kutyahát, stb. Gyakorló feladatok: [7. 1. feladatcsoport]

A játékos formájú gyakorlásvezetés értéke, hogy határteljesítményre ad lehetőséget, ösztönző jellegű. A gyakorlás során nem ütemezünk, így minden gyermek egyéni tempóban, saját képességeihez igazodva hajtja végre a feladatot. A vezetési forma további értéke, hogy felkelti az óvodások érdeklődését a gimnasztikai gyakorlat iránt. A játékos formájú gyakorlásvezetés szaknyelvvel történik és jellegzetes kérdő, illetve felszólító mondatok kísérik. Például: Ki az, aki a legmagasabbra tudja lendíti a lábát? Az az ügyes gyermek, aki terpeszállásban úgy hajol előre, hogy nyújtott térd mellett meg tudja érinteni ujjával a talajt! Stb. Ez a gyakorlásvezetési forma minden korcsoportban használható. Gyakorló feladatok: [7. 2. feladatcsoport]

Az utasítással történő gyakorlásvezetésnél ütemezünk. Az ismert gyakorlatot szaknyelvvel vezetjük, felszólító módban. Az ütemet a számolás helyett szaknyelvi utasítások adják. Pl.: Álljatok terpeszállásba. Emeljétek fel a karotokat! Engedjétek le! Fel le, fel le, fel ... és elég! Ez a gyakorlásvezetési forma átmenetet képez a határozott forma felé. Gyakorló feladatok: [7. 3. feladatcsoport]

A határozott formájú gyakorlásvezetést számolásra végezzük, felszólító módban. A már ismert gimnasztikai alapformákból összeállított gyakorlat gyors, pontos levezetésére szolgál, elsősorban középső- és nagycsoportban. A gyakorlatot szaknyelvvel felszólító módban ütemeire bontva levezényeljük, majd a „Gyakorlat rajta!” vezényszóval megindítjuk. Ezt követi a számolás. A gyakorlat megállítására az utolsó ütem helyére behelyettesített „és elég!” kifejezés szolgál. Pl.: Álljatok terpeszállásba, karotokat tegyétek csípőre! Végezzetek kétszer törzsfordítást balra! 1-2! Végezzetek kétszer törzsfordítást jobbra! 3-4! Gyakorlat raja! 1, 2, 3, 4 ... 1, 2, 3 és elég! Gyakorló feladatok: [7. 4. feladatcsoport, 5. feladat]

A gimnasztikai gyakorlásvezetési formák alkalmazásánál a következő módszertani szempontokat vegyük figyelembe:

  • Az utasítással történő és a határozott formájú gyakorlásvezetésnél a gimnasztikai gyakorlatot az óvodapedagógus ütemezésére hajtják végre a gyerekek. A határozott formájú gyakorlásvezetésnél az ütemezés számolásra folyik. A jó ütemezés elősegíti a gyakorlat helyes végrehajtását (Kerezsi, 1993), ezért az megfelelő tempóban és hangerővel történjen. Az ütemezést a hibajavítás közben megszakíthatjuk. A hibákat ne szótagolva, hanem folyamatos beszéddel mondjuk el. A magas fokú vezetési technika megköveteli, hogy a gyakorlatok gyorsan „peregjenek” egymás után, felesleges szünet nélkül.
  • A gimnasztikai gyakorlatsoron belül alkalmazzunk többféle gyakorlásvezetési formát. Egy-egy gyakorlaton belül a vezetési formák kapcsoltan is használhatóak.
  • A gyakorlásvezetés formája alkalmazkodjon a gyermekek életkorához, vegyes összetételű gyermekcsoportban a nagyobbakhoz. (Ellenkező esetben alul terheljük őket!)
  • A gimnasztikai gyakorlatok magas szintű vezetése nehéz feladat. Az óvodapedagógus részéről feltételezi a szaknyelv és az összeállított gyakorlatsor ismeretét, továbbá a tanítási gyakorlatot.
  • A gyakorlatvezetési formák változatos alkalmazása nem nélkülözi az óvodapedagógus mintaszerű bemutatását! A gimnasztikai gyakorlatok széleskörű felhasználását tekintve ugyanis lényeges, hogy a gyermekek már óvodáskorban jó technikával sajátítsák el az alapformákat. Ha a gyakorlatok kiterjedése, iránya, tempója nem megfelelő, nem érhetjük el velük a kívánt hatást. A bemutatás tükörkép szerűen történik, szemben az óvodásokkal.

7.1. Gyakorló feladatok

Ambrus Attila József (szerk.): Bucsy Gellértné – Katona György – Szilva Zsuzsanna: Az óvodai testnevelés gimnasztikai alapismeretei.
Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron, 2022

A szerkesztés lezárása és a kötetben előforduló webes hivatkozások legutolsó ellenőrzési időpontja: 2022. február 28.

CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd! | ISBN 978-963-334-426-2 | DOI 10.35511/978-963-334-426-2