A szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok vezetésénél ügyeljen az óvodapedagógus arra, hogy a gyakorlás ne váljék unalmassá a gyermekek számára. A kiindulóhelyzetek, a kartartások, a kéziszerek és eszközök alkalmazásán túl az óvodások figyelmét a szakszerű, a gyors és az életkorhoz igazodó gyakorlásvezetés is leköti. Az érthető és világos magyarázat mellett ezért élnünk kell az óvodai testnevelésben használatos változatos gyakorlásvezetési formákkal Többféle gimnasztikai gyakorlásvezetési formát tart számon a szakirodalom (Kunosné, 1992; Simon, 2021)). Mi – saját tapasztalataink alapján – a kisgyermekek testnevelésében a leghatékonyabbnak bizonyult gyakorlásvezetési fajtákat mutatjuk be.
Ezek:
- az utánzó formájú gyakorlásvezetés,
- a játékos formájú gyakorlásvezetés,
- az utasítással történő gyakorlásvezetés,
- a határozott formájú gyakorlásvezetés
Az utánzó formájú gyakorlásvezetésnél a szaknyelv használata korlátozott. Egy-egy gimnasztikai alapforma elnevezését behelyettesítjük valamilyen természeti jelenség, munkafolyamat, cselekvés, technikai vívmány elnevezésével. Pl.: Hajladozzatok úgy, mint fák a szélben! Harangozzatok! Stb. Az óvodások emlékképeinek felidézésénél állatok mozgására is utalhatunk. Pl.: Ugráljatok úgy, mint a verebek! Stb. Ez a gyakorlásvezetési mód leginkább a bölcsődei testnevelésben használatos, óvodában inkább kiscsoportban. Érdekes és szórakoztató lehet a gyermekek számára, képzeletüket ébren tartja, de alkalmazását ne vigyük túlzásba, mert a szakszöveggel történő gyakorlásvezetés gyorsabb és pontosabb. Fontos szempont az is, hogy az óvodásokkal csak olyan mozgásokat utánoztassunk amelyet ismernek és jellege hasonlít az adott gimnasztikai alapformához. Az utánzás egyes formái a magyar gimnasztikai szaknyelvbe is beépültek. Pl.: vízszintes kaszálás, malomkörzés, cicahát-kutyahát, stb. Gyakorló feladatok: [7. 1. feladatcsoport]
A játékos formájú gyakorlásvezetés értéke, hogy határteljesítményre ad lehetőséget, ösztönző jellegű. A gyakorlás során nem ütemezünk, így minden gyermek egyéni tempóban, saját képességeihez igazodva hajtja végre a feladatot. A vezetési forma további értéke, hogy felkelti az óvodások érdeklődését a gimnasztikai gyakorlat iránt. A játékos formájú gyakorlásvezetés szaknyelvvel történik és jellegzetes kérdő, illetve felszólító mondatok kísérik. Például: Ki az, aki a legmagasabbra tudja lendíti a lábát? Az az ügyes gyermek, aki terpeszállásban úgy hajol előre, hogy nyújtott térd mellett meg tudja érinteni ujjával a talajt! Stb. Ez a gyakorlásvezetési forma minden korcsoportban használható. Gyakorló feladatok: [7. 2. feladatcsoport]
Az utasítással történő gyakorlásvezetésnél ütemezünk. Az ismert gyakorlatot szaknyelvvel vezetjük, felszólító módban. Az ütemet a számolás helyett szaknyelvi utasítások adják. Pl.: Álljatok terpeszállásba. Emeljétek fel a karotokat! Engedjétek le! Fel le, fel le, fel ... és elég! Ez a gyakorlásvezetési forma átmenetet képez a határozott forma felé. Gyakorló feladatok: [7. 3. feladatcsoport]
A határozott formájú gyakorlásvezetést számolásra végezzük, felszólító módban. A már ismert gimnasztikai alapformákból összeállított gyakorlat gyors, pontos levezetésére szolgál, elsősorban középső- és nagycsoportban. A gyakorlatot szaknyelvvel felszólító módban ütemeire bontva levezényeljük, majd a „Gyakorlat rajta!” vezényszóval megindítjuk. Ezt követi a számolás. A gyakorlat megállítására az utolsó ütem helyére behelyettesített „és elég!” kifejezés szolgál. Pl.: Álljatok terpeszállásba, karotokat tegyétek csípőre! Végezzetek kétszer törzsfordítást balra! 1-2! Végezzetek kétszer törzsfordítást jobbra! 3-4! Gyakorlat raja! 1, 2, 3, 4 ... 1, 2, 3 és elég! Gyakorló feladatok: [7. 4. feladatcsoport, 5. feladat]
A gimnasztikai gyakorlásvezetési formák alkalmazásánál a következő módszertani szempontokat vegyük figyelembe:
- Az utasítással történő és a határozott formájú gyakorlásvezetésnél a gimnasztikai gyakorlatot az óvodapedagógus ütemezésére hajtják végre a gyerekek. A határozott formájú gyakorlásvezetésnél az ütemezés számolásra folyik. A jó ütemezés elősegíti a gyakorlat helyes végrehajtását (Kerezsi, 1993), ezért az megfelelő tempóban és hangerővel történjen. Az ütemezést a hibajavítás közben megszakíthatjuk. A hibákat ne szótagolva, hanem folyamatos beszéddel mondjuk el. A magas fokú vezetési technika megköveteli, hogy a gyakorlatok gyorsan „peregjenek” egymás után, felesleges szünet nélkül.
- A gimnasztikai gyakorlatsoron belül alkalmazzunk többféle gyakorlásvezetési formát. Egy-egy gyakorlaton belül a vezetési formák kapcsoltan is használhatóak.
- A gyakorlásvezetés formája alkalmazkodjon a gyermekek életkorához, vegyes összetételű gyermekcsoportban a nagyobbakhoz. (Ellenkező esetben alul terheljük őket!)
- A gimnasztikai gyakorlatok magas szintű vezetése nehéz feladat. Az óvodapedagógus részéről feltételezi a szaknyelv és az összeállított gyakorlatsor ismeretét, továbbá a tanítási gyakorlatot.
- A gyakorlatvezetési formák változatos alkalmazása nem nélkülözi az óvodapedagógus mintaszerű bemutatását! A gimnasztikai gyakorlatok széleskörű felhasználását tekintve ugyanis lényeges, hogy a gyermekek már óvodáskorban jó technikával sajátítsák el az alapformákat. Ha a gyakorlatok kiterjedése, iránya, tempója nem megfelelő, nem érhetjük el velük a kívánt hatást. A bemutatás tükörkép szerűen történik, szemben az óvodásokkal.
7.1. Gyakorló feladatok